Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har en gylden mulighet til å lede an i en fornyet diskusjon om hvordan vi forvalter våre rovdyr. Det er ikke bare et spørsmål om lovlighet, men også om etikk og dyrevelferd.
Dette er en leder, og fauna.no står for innholdet.
I lys av den pågående debatten om bruk av flaggline under jakt på ulv, er det på tide å revurdere denne praksisen. Flaggliner er ikke omtalt som hjelpemiddel under jakt i norsk lovverk. Det betyr ikke at det dermed skal være tillatt.
Bruk av flagglin under ulvejakt har blitt et kontroversielt tema i Norge. Flagglinene brukes for å utnytte ulvens skyhet og for å hindre at den krysser bestemte områder, noe som effektivt kan innhegne dyret og øke sjansen for en vellykket jakt. Men denne metoden har møtt kritikk fra dyrevernorganisasjoner og forskere som hevder at den fører til unødig stress og lidelse for ulvene.
For den øvrige rettstilstanden i kongeriket, er det flere ulovfestede prinsipper som kommer til anvendelse når forhold ikke er direkte regulert i norsk lov. Statsråd Andreas Bjelland Eriksen kan ikke tillate seg å overse disse prinsippene, selv om ordet flaggline ikke er nevnt i norske lover og forskrifter.
Disse prinsippene er fundamentale for å sikre en rettferdig, forutsigbar og forsvarlig forvaltning. De ulovfestede prinsippene inkluderer:
- Forsvarlighetsprinsippet: Dette prinsippet krever at forvaltningen handler forsvarlig i sin saksbehandling og avgjørelser. Det innebærer at beslutninger skal være basert på en forsvarlig vurdering av relevante fakta og juridiske betraktninger.
- Saklighetsprinsippet: Forvaltningen må sikre at avgjørelser er saklige og basert på relevante og objektive kriterier. Dette prinsippet forbyr forvaltningen å la seg lede av utenforliggende hensyn i sin beslutningstaking.
- Forbudet mot vilkårlige avgjørelser: Dette prinsippet understreker at forvaltningens avgjørelser ikke kan være vilkårlige. Avgjørelser skal være forankret i lov, praksis eller klare retningslinjer for å sikre forutsigbarhet og rettssikkerhet.
- Prinsippet mot sterkt urimelige avgjørelser: Selv om en avgjørelse kan være lovlig og saklig begrunnet, kan den likevel være uakseptabel hvis den fører til et sterkt urimelig resultat. Dette prinsippet fungerer som en sikkerhetsventil for å forhindre resultater som er åpenbart urimelige eller urettferdige1.
Disse prinsippene er en del av det som kalles ulovfestet forvaltningsrett og spiller en viktig rolle i forvaltningens saksbehandling og avgjørelser. De bidrar til å fylle huller i lovgivningen og sikrer at forvaltningen opptrer på en måte som er rettferdig og i tråd med grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper. Prinsippene er utviklet gjennom rettspraksis og juridisk teori og fungerer som generelle retningslinjer for forvaltningens virksomhet.
Juridisk lovlighet versus moralsk ansvar
Selv om Miljødirektoratet har konkludert med at bruk av flaggliner er lovlig innenfor dagens lover og forskrifter, bør det heller ikke være et virkemiddel under ulvejakt. Det er viktig å anerkjenne at juridisk lovlighet ikke nødvendigvis er synonymt med moralsk ansvarlighet. Det er et økende krav fra offentligheten om at jaktpraksiser ikke bare skal være lovlige, men også etiske og humane. Det kan man ikke si om bruk av flaggliner, men fremstår mer som et påfunn som ulvejegerne vet er effektivt, men som også utsetter de ville dyrene for stor påkjenning.

Flaggliner stenger ulven inne i et område, eller tvinger ulven til å følge flagglina til der ulvejegerne står og venter. Denne formen for ulvejakt bør vi ikke være kjent av.
Konsekvenser for økosystemet
Det er også viktig å vurdere de bredere økologiske konsekvensene av jaktpraksiser. Forskning har vist at ulvejakt kan ha uforutsette effekter på økosystemet, inkludert andre dyrearter. En mer restriktiv tilnærming til jaktmetoder som flaggline kan bidra til å opprettholde en mer balansert og naturlig tilstand i våre skoger og villmarker.
Veien fremover
Det er på tide at myndighetene tar en ledende rolle i å fremme en mer ansvarlig og bærekraftig forvaltning av ulv og andre rovdyr. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen bør vurdere å oppfordre til en grundig gjennomgang av praksisen med flaggliner, med mål om å finne alternative metoder som bedre ivaretar dyrevelferd og økosystemets integritet. Flaggliner må i alle fall forbys.

Selv under administrativ «felling» av ulv bør rovdyret ha en rimelig mulighet til å slippe unna. Noe annet ligner veldig mye på uetisk jakt.
Samfunnets stemme
Det er også viktig å lytte til samfunnets stemme i denne saken. NOAH og Aktivt rovdyrvern (ARV) er organisasjoner som representerer en betydelig del av befolkningen som er bekymret for dyrevelferd og naturforvaltning. Deres perspektiver og forslag bør tas med i betraktning når nye retningslinjer og reguleringer utformes.
Rettferdig for ulven
Flaggliners fremtid i ulvejakten bør ikke bare være et spørsmål om hva som er lovlig, men også hva som er rettferdig og bærekraftig. Det er en mulighet for Norge å lede an i en mer etisk forvaltning av våre rovdyr, og det er opp til myndighetene, med Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i spissen, å ta ballen og arbeide for en forvaltning som reflekterer både samfunnets verdier og vitenskapelige innsikter.