En ny rapport viser at ombruk av emballasje kan redusere klimagassutslipp og vannbruk betydelig. Forbrukernes innsats er avgjørende for å oppnå suksess.
En ny nordisk studie, bestilt av Nordisk ministerråd, har analysert miljøeffektene av ombruk av to typer emballasje: transportemballasje for netthandel og matbeholdere for take-away. Studien sammenlignet ombruksemballasje i plast med engangsemballasje i plast og papir ved hjelp av en livssyklusanalyse (LCA).
For transportemballasje viste analysen at ombruk kun er den beste løsningen dersom over 75 prosent av forbrukerne returnerer emballasjen. Dette innebærer at forbrukerne må være svært engasjerte i å returnere emballasjen for at miljøgevinsten skal være betydelig.
Take-away emballasje
Når det gjelder take-away emballasje, så studien på et scenario der 90 prosent av forbrukerne returnerer emballasjen til utsalgsstedet, og hvert produkt ble brukt om igjen i gjennomsnitt 10 ganger. Resultatene viste at ombruksløsningen hadde et lavere miljøavtrykk enn engangs plastemballasjen.
– At emballasjen blir returnert og faktisk brukt om igjen er avgjørende for at det skal være en miljøgevinst ved ombruk, sier rapporten.
Insentiver for forbrukerne
For at ombruk skal være effektivt, er det viktig å gi forbrukerne insentiver til å returnere emballasjen. Dette kan inkludere økonomiske belønninger eller praktiske returordninger som gjør det enkelt for forbrukerne å delta. Rapporten, utarbeidet av Rambøll Danmark på oppdrag fra den nordiske arbeidsgruppen for sirkulær økonomi, kan brukes av nasjonale myndigheter, kommuner og private aktører som kunnskapsgrunnlag for å velge gode løsninger for ombruk av emballasje.