Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir nå grønt lys for at norske byer kan innføre nullutslippssoner.

Dette kan bety at fossilbiler snart kan bli nektet adgang til sentrumsområder i flere større byer. Tiltaket skal bidra til å kutte klimagassutslipp og fremme overgangen til nullutslippsløsninger.

Nytt klimagrep for byene

Regjeringen tar nå et nytt grep i kampen mot klimagassutslipp fra biltrafikken. Samferdselsdepartementet vil be Statens vegvesen om å utarbeide et forslag til lov- og forskrift som gir kommuner myndighet til å etablere nullutslippssoner.

– Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler. Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner, og det er viktig for denne regjeringen å gi verktøy til byer som vil føre en ambisiøs klimapolitikk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Lokale myndigheter får bestemme

Det vil være opp til lokale myndigheter om de ønsker å innføre nullutslippssoner eller ikke. Flere større byer har allerede uttrykt ønske om å kunne vurdere slike soner som et ledd i deres klimapolitikk.

– Flere av byene ønsker derfor tilgang til nye virkemidler som kan øke bruken av el- og hydrogenbiler, og på den måten få utslippene videre ned. Arbeiderparti-regjeringen gir nå byene denne muligheten, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Rask prosess for regelverksendring

Samferdselsdepartementet lover en rask prosess for å få på plass det nødvendige regelverket. Et oppdrag vil bli sendt til Statens vegvesen innen kort tid, med mål om at et lov- og forskriftsforslag om nullutslippssoner kan sendes på offentlig høring så raskt som mulig.

Statens vegvesen skal blant annet se på de tekniske, rettslige og praktiske sidene ved et slikt regelverk. Dette innebærer at det kan ta noe tid før de første nullutslippssonene eventuelt blir en realitet i norske byer.

Konsekvenser for bilister og næringsliv

Innføringen av nullutslippssoner kan få betydelige konsekvenser for både privatbilister og næringsdrivende som opererer i bysentra. Særlig for vare- og næringstransporten, som fortsatt i stor grad benytter fossildrevne kjøretøy, kan dette bety store omstillinger.

Regjeringen understreker imidlertid at tiltaket er nødvendig for å nå klimamålene og fremme overgangen til mer miljøvennlige transportløsninger. Det gjenstår å se hvordan de enkelte byene vil utforme og implementere sine nullutslippssoner, og hvilke unntak eller overgangsordninger som eventuelt vil bli innført.