Avgiftsøkninger på forurensende biler og økt konkurransekraft for elbiler kan gjøre Norge til det første landet med kun elbiler i nybilsalget.
Etter budsjettforliket mellom regjeringen og SV, strammes avgiftsskruen ytterligere til for forurensende biler, opplyser Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
– Nå tror jeg jammen meg 2025-målet kan være innen rekkevidde for personbilene, og dermed går det mot slutten for nye forurensende biler.
Avgiftsendringer
I statsbudsjettet for 2024 økes engangsavgiften for ladbare hybrider med nesten 50.000 kroner i snitt, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i økt avgift sammenlignet med 2023.
Christina Bu mener at dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for å nå 2025-målet. Elbilandelen i nybilsalget for personbiler så langt i år er på 83,3 prosent. Likevel selges det fortsatt en del nye forurensende biler, med 7,1 prosent ladbare hybrider og 9,5 prosent bensin- og dieselbiler. Regjeringen har varslet endringer i mva-regelverket fra 1. juli neste år for å bøte på dette, ifølge pressemeldingen.
Utslippsfritt varebilsalg
For elektriske varebiler er markedsandelen kun på 31,9 prosent så langt i år. Engangsavgiften på forurensende varebiler er langt lavere enn for personbil, men øker kun med omtrent 6800 kroner, melder forbundet.
– Det er en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer, sier hun.
Banebrytende
I budsjettforliket vedtar regjeringen for første gang et langsiktig mål for når man skal slutte å selge forurensende lastebiler. I 2030 skal hele nybilsalget for tunge kjøretøy være nullutslipp eller biogass. Regjeringen skal legge fram en virkemiddelpakke for hvordan det nye målet skal nås, iføgle Bu.
– Det er banebrytende at Norge setter et mål for når vi skal slutte å kjøpe inn forurensende nye lastebiler.