Elbiler regnes ofte som et grønnere alternativ, men en ny rapport avslører at produksjonen av elbilbatterier kan føre til et høyere CO2-utslipp enn dieselbiler. Kan det tenkes at elbiler ikke er så miljøvennlige som vi trodde?
Elbiler har lenge blitt fremhevet som det miljøvennlige alternativet til tradisjonelle bensin- og dieselbiler, særlig når det gjelder daglig drift. Det som ofte overses, er imidlertid den miljømessige kostnaden ved produksjon av disse bilene, spesielt batteriene som er hjertet i enhver elbil.
Dette går fram av en artikkel som Bellona har publisert på sine nettsider, men konklusjonen er likevel at elbiler er å foretrekke.
En nylig rapport fra Transport & Environment sammen med uavhengige analyser fra International Council on Clean Transportation (ICCT), gir oss nye perspektiver på dette. Selv om en elbil genererer mindre CO2 i løpet av sin levetid sammenlignet med en dieselbil, er utslippene under produksjonen av bil og spesielt batteriet betydelig.
Produksjonsutslipp: Elbil kontra dieselbil
For en dieselbil ligger produksjonsutslippet på 9,4 tonn CO2, noe som kan virke høyt inntil man sammenligner det med elbilen. Produksjonen av en elbil alene, uten batteriet, resulterer i 8,4 tonn CO2. Men når man inkluderer batteriet, skyter totalen i været til nesten 16 tonn CO2.
Dette høyere utslippet fra elbilen skyldes primært batteriet. For å produsere et stort elbilbatteri kreves det betydelige mengder energi, spesielt om dette gjøres i land som Tyskland, hvor energimiksen fortsatt er relativt CO2-tung sammenlignet med for eksempel Sør-Korea.
Batteriets miljøbelastning
Elbilbatteriet er ikke bare en energikilde, men også en betydelig miljøutfordring. Batteriproduksjonen krever sjeldne mineraler og resulterer i høye CO2-utslipp. Likevel, det er tegn på forbedring. Teknologiske fremskritt og bedre produksjonsmetoder lover forbedringer i batterienes CO2-fotavtrykk. Dessuten blir det stadig vanligere med resirkulering av batterikomponenter, noe som kan hjelpe til med å redusere den totale miljøpåvirkningen over tid.
Veien videre for elbiler
Til tross for de innledende miljøkostnadene ved produksjon, viser trendene at elbilenes langsiktige potensial fortsatt kan være en nøkkel til et mer bærekraftig samfunn. Så til det viktigste: Hvis vi ser bort fra produksjonsutslippet for en allerede produsert dieselbil, og sammenligner dette med en nyprodusert elbil, blir bildet annerledes. Selv om dieselbilen har utslipp fra eksosrøret på 186 g/km, blir utslippet per kilometer for en elbil, inkludert produksjon av bil og batteri, 84,5 g/km. Dette viser at selv med produksjonsutslippet tatt i betraktning, er elbilen fortsatt et langt renere alternativ per kilometer kjørt.
Fauna.no gjør oppmerksom på at Bellonas artikkel ikke har tatt for seg økt utslipp av bildekkgummi fra elbiler, men det antas at dette har lite å si for det totale bildet i sammenligningen.