Du ser bare én av sakene
Denne artikkelen er bare én del av dekningen. Som abonnent får du tilgang til alle sakene på fauna.no.
Allerede abonnent? Logg inn
Forskning ved Havforskningsinstituttet viser at kvinner som spiste torsk til middag to ganger i uka fikk økt nivået av jod i kroppen.
Forskerne møtte dessuten et overraskende resultat av testingen, nemlig at barna til mødrene som ikke fikk jod gjennom torskemiddag, gjorde det bedre på utviklingstestene enn for barn med mødre som fikk jod i eksperimentet.
137 gravide deltok i studien «Mammas mat». De fikk utdelt torsk to ganger i uka 16 uker i svangerskapet. En kontrollgruppe fulgte sitt vanlige kosthold.
– Vi har fått svar på det viktigste vi ville finne ut i denne studien, nemlig om maten har noe å si, og om man kan få bedret jodstatus i graviditeten ved å øke inntaket av jodrik mat, som torsk, sier Maria Wik Markhus, ernæringsbiolog og forsker ved Havforskningsinstituttet.
STØTT FAUNA.NO
Vil du være med og styrke Fauna.no?
Enten du følger Fauna.no ofte eller bare stikker innom av og til, kan du støtte arbeidet vårt. Fauna.no skal være på naturens og faunaens parti, løfte fram det som trues, stille kritiske spørsmål og gi plass til saker som ellers lett blir oversett.
Du bestemmer selv hvor mye du vil bidra med.
Åpne Vipps og søk etter 658029.
Søk 658029 i Vipps
Skann med Vipps
Velg beløpet selv
Frivillig engangsstøtte – ingen abonnement eller binding.
Da barna til mødrene var elleve måneder gamle, testet forskerne utviklingen til spedbarn og små barn innen språk, metodikk og kognisjon. De barna som ikke hadde fått jod via mor, gjorde det skarpere på én av tre tester.
Forskningen viste også at mødre som fikk torskemiddag, økte sitt innhold av jod i blodet. Mødrene med fiskemat hadde en verdi på nesten 100 mikrogram per liter, mens kontrollgruppen lå på tilsvarende 70.
– Det er fortsatt et stykke unna 150 mikrogram per liter, som er anbefalingene fra WHO. Samtidig så er det på linje med de nordiske anbefalingene på omtrent 100 mikrogram per liter, dersom man regner om det anbefalte inntaket på 175 mikrogram jod per dag, sier Markhus.
