Naturvernforbundet og Natur og Ungdom reagerer på at Nordic Mining har søkt om en treårig midlertidig tillatelse for å fortsette utslippene i Førdefjorden.
Miljøorganisasjonene har fått innsyn i Nordic Minings søknad om midlertidig utslippstillatelse. Gruveselskapet søker om en treårig tillatelse for å dumpe gruveavfall i Førdefjorden etter forurensningsloven, ikke vanndirektivet, ifølge en pressemelding fra organisasjonene.
I søknaden hevder selskapet at det ikke vil skje noen forringelse av fjorden. Det til tross for at anlegget ved full drift vil kunne dumpe 105500 tonn med gruveavfall i måneden, eller 1,27 millioner tonn i året.
– Det er helt uhørt at Nordic Mining vil fortsette å forurense fjorden nå som Høyesterett har slått fast at tillatelsen er ugyldig. De har allerede begynt å dumpe gruveavfall, og uten gyldig tillatelse er dette ulovlig. Nå krever vi respekt for Høyesterettsdommen og full stans. Så kan selskapet heller bruke tiden på å planlegge gruvedrift uten utslipp av gruveavfall i Førdefjorden, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Miljøorganisasjonene krever umiddelbar stans i dumpingen. Hvis det skal gis noen ny tillatelse, kreves det en skikkelig saksbehandling med kartlegging av konsekvenser for fjorden og andre faktiske forhold, og det må gjennomføres en full høringsrunde.
– Det er absurd å påstå at så store mengder gruveavfall ikke vil skade fjorden. Gruveslammet vil begrave det viktige biologiske mangfoldet i deponiområdet. Vi frykter også at finkornet gruvemasse skal spre seg til viktige gyteområder og ramme livet andre steder i fjorden, noe Havforskningsinstituttet tidligere har advart mot, sier Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom.
