Oslo står ved et veiskille når det gjelder byutvikling og transportpolitikk. Beslutningene vi tar i dag, vil forme byens fremtid i generasjoner. Derfor er det kritisk at vi tar et oppgjør med cruise- og fergetrafikkens plass i hovedstaden.
Cruiseskipene som i dag seiler inn til hjertet av Oslo, representerer en betydelig miljøutfordring. Ikke bare bidrar de til økt luftforurensning og støy, men de beslaglegger også verdifullt havneområde som kunne vært brukt til byutvikling. Når vi vet at Oslo har ambisiøse mål om å redusere biltrafikken i sentrum, er det paradoksalt at vi samtidig tillater tung skipstrafikk å dominere byens havneområder.
Da jeg for første gang slo meg ned i Oslo, var havneområdet helt avstengt fra folk i byen. Nesten hele hava var inngjærdet, men det startet med en åpning på Aker Brygge. En provisorisk gangbru over den tett trafikkerte veien under, fikk stå i mange år. Etter hvert forsto byens poltikere at de måtte sette folk fremst, ikke næring.
Det samme gjelder den nye indrefileten i Oslo, området fra Operaen til Vippetangen. Her er det en cruiseterminal, som kun brukes når biler skal av eller på cruiseskip. Ellers ligger området så gode som helt dødt, store deler av døgnet året rundt. Hvordan byen kan ta seg råd til dette, er egentlig en stor gåte. Hvem er det som fortsatt vil ha en ørken midt i byen, på det siste store området som kan bygges ut og der folk kan bo.
Hvorfor er bilene fortsatt i sentrum?
Til tross for byrådets innsats for å redusere biltrafikk i sentrum, ser vi fortsatt tusenvis av biler som kjører til og fra fergeterminalene. Dette er en utfordring som må løses dersom Oslo virkelig ønsker å være en foregangsby for bærekraftig transport. En løsning kunne være å flytte terminalene til et område ytterst i Oslofjorden. Dette ville ikke bare redusere biltrafikken i sentrum, men også frigjøre arealer til byutvikling. Og hvorfor skal cruiseskipene kjøre hele veien innover den lange Oslofjorden, når folk heller kan kjøre bilene sine ut til en ny cruiseterminal et sted i ytre oslofjord?
En ny bydel i Oslo
Området fra Operaen til Vippetangen har potensial til å bli en helt ny, levende bydel. Ved å omdisponere dette området fra industri og transport til boliger og offentlige rom, kan vi øke antallet innbyggere i sentrum uten å måtte ta av bymarka eller andre verneverdige områder. En slik utvikling vil ikke bare gi plass til flere innbyggere, men også bidra til et mer dynamisk og levende bysentrum.
Modige beslutninger
Det er på tide at Oslo tar modige beslutninger for å sikre en bærekraftig fremtid. Å flytte cruiseskipene ut av sentrum og redusere biltrafikken er avgjørende skritt. Vi må prioritere byutvikling som tilrettelegger for et grønt og trivelig bymiljø, hvor folk kan leve og trives uten å bli plaget av støy og forurensning fra tungtransport.
La oss bruke denne muligheten til å fullføre Fjordby-prosjektet og skape en by som setter menneskene først. Oslo har potensialet til å bli en av verdens mest bærekraftige hovedsteder, men da må vi tørre å ta de nødvendige grepene nå.
Hvorfor i all verden skal et cruiseskip absolutt anløpe i sentrum? Det er på tide å flytte både cruiseskipene, kysklandsfergene og danskebåten ut av Oslo kommune. Det er sikkert en aller annen kommune som trenger en slik terminal mer enn hovedstaden.