Bellona reagerer kraftig på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Kutt i klimamidler og en rask innføring av moms på elbiler får miljøstiftelsen til å kalle politikken både uansvarlig og dypt problematisk. De påpeker dessuten at det ikke er satt av midler til en renene osloford.

Bellona reagerer skarpt på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Fagsjef Christian Eriksen mener kuttene i klimabevilgninger svekker Norges sjanse til å nå både 2030- og 2035-målene, og kaller politikken direkte uansvarlig.

– Regjeringen må bruke store midler på kvoter nå fordi grepene for å nå 2030-målet ikke vil ha nok effekt på kort tid. Samtidig kutter de penger til å nå 2035-målet, som Enova-midler til omstilling i industrien, og de utsetter avgjørelsen om et støttesystem på karbonfangst. Dette er dypt problematisk og direkte uansvarlig, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Ifølge Bellona fører statsbudsjettet til at Norge må bruke enda flere milliarder på klimakvoter innen 2035, fordi nødvendige tiltak blir utsatt.

– Med denne politikken kommer vi til å være i en like vanskelig situasjon i 2030, og må bruke flere titalls milliarder kroner på kvotekjøp som vil omstille alle andre enn oss selv, sier Eriksen.

Elbilpolitikken i spill

Regjeringen har varslet full moms på elbiler innført over to år. Den raske endringen får Bellona til å reagere.

– Regjeringen snakker varmt om forutsigbarhet. Innfasing av moms er ikke i seg selv et problem, men innføring over kun to år er for kort tid. Dette burde vært gjort stegvis og forutsigbart frem til 2030, og vil nå skape store problemer for både markedet og forbrukere. Dette vil alle tape på, sier Eriksen.

Oslofjorden glemt i budsjettet

Statsministeren har fremhevet Oslofjorden som en nasjonal sak, men Bellona mener budsjettet ikke følger opp med konkrete penger.

– Det er tilnærmet umulig å restaurere en fjord uten å stoppe avrenningen og nitrogentilførselen. Men dette krever investeringer i milliardklassen, som slunkne kommunekasser ikke vil klare å bære. Dette gjorde Ap og Thorbjørn Berntsen på 90-tallet, og de må klare det igjen hvis vi skal ha en sjanse i havet til å redde fjorden, sier Eriksen.