Etter flere års nedgang, viser januar 2025 en stor oppgang i salget av nye biler.
9.343 personbiler ble registrert, en økning på over 82 prosent sammenlignet med januar i fjor. Elbilene dominerer fortsatt, men de siste prosentene mot hundre prosent elbiler kan bli tøffe.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at starten på 2025 har gitt en eksplosjon i nybilmarkedet. Med over 9.300 nye registreringer er nivået tilbake til det som var normen før markedet stupte i 2023 og 2024. Ifølge direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV skyldes bedringen blant annet signaler om rentenedsettelse og økt kjøpekraft.
– Årene 2023 og 2024 endte med et nybilsalg langt under normalen, og januar i de to årene hadde også svært lave registreringstall. Med over 9 300 nye personbiler nå i årets første måned, er vi omtrent på nivå med det vi var vant til før nybilsalget falt kraftig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilmålet fortsatt uoppnådd
Av alle de nye personbilene i januar var hele 8.954 elektriske, noe som tilsvarer 96 prosent av totalen. Dette er en økning fra januar 2024, hvor elbilandelen var 92 prosent. Likevel advarer Solberg Thorsen mot å konkludere med at Norges mål om hundre prosent elbiler er nådd.
– Det er en fin økning, og tar oss i riktig retning. Men vi mener det er for tidlig å si at elbilmålet er nådd, slik NAF hevdet i forrige uke. For 2025-målet er hundre prosent elbiler. De siste prosentene kan sitte langt inne, og det er for tidlig å konkludere. Bare i løpet av de siste fem dagene i januar gikk faktisk elbilandelen litt ned, og noen få hundre valgte en diesel- eller bensinbil, sier Solberg Thorsen.
Det spesielle ved januarstatistikken er at kun to av de 50 mest solgte bilmodellene i Norge ikke var elektriske. Ifølge Solberg Thorsen er dette noe verden knapt har sett maken til, og et unikt trekk ved det norske bilmarkedet.
Privatkjøp og kinesisk inntog
Januarsalget fordeler seg nokså likt mellom privat- og næringskjøp, med flere gunstige kampanjer som har lokket forbrukere tilbake til nybilforhandlerne. Kinesiske bilmerker vokser også i popularitet, selv om de foreløpig har lavere registreringstall enn de etablerte merkene som Volkswagen, Toyota og Tesla.
– Samtidig kommer stadig nye kinesiske merker og modeller på markedet, og flere av disse har raskt blitt attraktive for norske nybilkjøpere. Enn så lenge har de ikke de høyeste registreringstallene hver for seg, men det kan endre seg gjennom året, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Varebiler haler innpå
Det norske nybilsalget gjelder ikke bare personbiler – også varebiler har opplevd en solid vekst. I januar ble det registrert 1 703 varebiler, hvorav 753 var elektriske. Dette representerer en andel på 44 prosent, opp fra 37 prosent året før.