Det kinesiske rederiet Sea Legend Shipping planlegger en kontroversiell seilas gjennom den nordlige sjørute og langs norskekysten til Europa, med planlagt oppstart 20. september. Bellona reagerer kraftig på planene og har varslet europeiske myndigheter.
Skipet Istanbul Bridge er 25 år gammelt, ikke bygget for arktiske isforhold og bruker tungolje som drivstoff. Seniorrådgiver Sigurd Enge i Bellona kaller seilasen «helt uakseptabel» og peker på risikoen ved å bruke et gammelt skip i det sårbare arktiske miljøet.
Omfattende varsling
Bellona har sendt brev til EU-kommisjonen og varslet norske myndigheter ved Sjøfartsdirektoratet om den planlagte ruten. Organisasjonen har også informert havner i Nederland, Tyskland og Polen som skipet skal anløpe omlag tre uker etter avgang fra Kina.
Geopolitiske bekymringer
Enge mener seilasen tjener russiske ambisjoner om å etablere den nordlige sjørute som en viktig transportåre. Han oppfordrer Norge til å styrke overvåking av norske havområder og oljevernberedskap for å møte utfordringene arktisk skipsfart representerer.
Krav om tydeligere holdning
Med henvisning til regjeringens nordområdemelding «Norge i nord» krever Bellona at Norge tar en klarere posisjon mot kommersiell bruk av den nordlige sjørute. Enge understreker at regjeringen bør si tydelig fra når miljø og sikkerhet i Arktis står på spill.
Saken illustrerer spenningen mellom kommersielle interesser og miljøhensyn i den strategisk viktige arktiske regionen, leser vi av Bellona sine nettsider.