Samferdselsdepartementet vil utsette bygging av Ringeriksbanen, og har droppet å bygge vei og ny togstrekning samtidig. Vernede områder slipper dermed unna, foreløpig, men prosjektet kan potensielt gjennomføres senere.

Da ny motorvei ble bygget til Moelv i Innlandet, var det store argumentet at man skulle bygge vei og toglinjer samtidig, fordi det ville være en stor økonomisk gevinst. Det samme har det blitt argumentert med når det gjelder ny vei og toglinje gjennom Ringerike, men dette artumentet har regjeringen forlatt.

Regjeringen har altså besluttet å skrinlegge Ringeriksbanen inntil videre, i et prosjekt som lenge har vært diskutert og planlagt for å forbedre togforbindelsen mellom Oslo og Bergen. Dette skrittet åpner opp for nye muligheter for utvikling av E16, en avgjørelse som har vekket blandede reaksjoner blant politikere, miljøorganisasjoner og lokale interessegrupper.

Setter planen til side

Samferdselsministeren og regjeringen står overfor en bølge av kritikk og mistillit, ikke bare fra ringeriksregionen, men også fra egne partirekker, etter å ha annonsert beslutningen om å sette Ringeriksbanen til side i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2024-2036. NTB legger fram fredag 22. mars 2024.

Beslutningen har skapt stor usikkerhet og frustrasjon, spesielt siden mange hadde håpet at Ringeriksbanen ville bidra til å styrke infrastrukturen og forbedre togtilbudet mellom de to største byene i Norge. Mens SV har kritisert oppsplittingen av E16 og Ringeriksbanen som et brudd på tidligere avtaler, har MDG oppfordret Stortinget til å ta affære mot regjeringens forslag.

På den andre siden har Naturvernforbundet i Hole og Ringerike uttrykt seg positivitet til regjeringens forslag, og ser nå frem til nye muligheter for E16 som kan oppstå med skrotingen av Ringeriksbanen.

Stor endring av naturen

Kritikken mot regjeringens beslutning er ikke ny. Tidligere har det vært uttrykt bekymringer om prosjektets miljøpåvirkning og mangel på tverrpolitisk enighet. Natur og ungdom har også reagert kraftig på regjeringens prioriteringer, som de mener viser en mangel på læring fra tidligere feil.

Hvordan unngå inngrep

Utbyggingen av Ringeriksbanen og E16 har vært et omfattende prosjekt som har involvert nøye vurderinger av hvordan man kan unngå inngrep i naturområder. Det har blitt gjort tiltak for å unngå inngrep på visse strekninger og områder for å minimere påvirkningen på natur og dyrket mark.

Naturreservater skånes

Spesifikt har det blitt tatt hensyn til naturreservatene Synneren og Storelva ved å legge traseene for Ringeriksbanen og ny E16 gjennom disse områdene på en måte som unngår eller minimerer inngrep. Så lenge Ringeriksbanen ikke bygges, blir flere naturområder foreløpig skånet for inngrep – i alle fall til en viss grad.

Utbyggingen av Ringeriksbanen og E16 har potensial til å påvirke flere vernede områder, spesielt i regionen rundt Nordre Tyrifjorden og Storelva. Disse områdene er viktige for biologisk mangfold, og eventuelle inngrep kan ha konsekvenser for naturverdiene der.

I forslaget til verneplan for Nordre Tyrifjorden og Storelva, som tidlgiere ble lagt frem av Klima- og miljødepartementet, er det foreslått å opprette et naturreservat som omfatter eksisterende naturreservater som Lamyra, Juveren, Synneren, Karlsrudtangen, og Averøya, samt det foreslåtte Nordre Tyrifjorden og Storelva naturreservat.