Et nytt jaktår startet 1. april, og nå oppfordrer Miljødirektoratet jegerne om å forberede seg til høstens kommende jakt.
Selv om jakten kanskje virker langt unna, er det flere viktige steg du kan ta for å sikre at alt er på plass når tiden kommer, melder Miljødirektoratet på sine nettsider. I en tid der digitalisering forenkler mange av våre daglige gjøremål, er også jaktforberedelsene blitt mer tilgjengelige gjennom digitale løsninger.
Miljødirektoratet oppfordrer jegerne om å benytte deg av Jegerregisterets nettsider, kan de enkelt ordne alt det nødvendige.Først og fremst er det viktig å betale jegeravgiften for jaktåret 2024/2025. Dette er et krav til alle som ønsker å delta i jakten, og må gjøres før jegerne kan fortsette med de andre forberedelsene.
Neste steg er å registrere deg som lisensjeger for de artene de planlegger å jakte på. Lisensfelling er en regulert form for jakt som krever at jegerne er registrert for den spesifikke arten de ønsker å jakte på. De som skal delta i storviltjakt må dessuten også registrere våpenet som skal brukes.
Dette er en del av forberedelsene til den obligatoriske skyteprøven for storviltjegere. En annen viktig del av forberedelsene er å inngå en digital avtale om tilgang til godkjent ettersøkshund, dersom de ikke allerede har en slik hund selv. Dette er spesielt relevant for de som planlegger å jakte på elg, hjort eller rådyr.
Lett tilgjengelig
Når alt er fullført digitalt, har jegeren all nødvendig dokumentasjon samlet på det digitale jegeravgiftskortet. Dette kan enkelt lagres på telefonen. Det kan også skriives ut fra «Min jegerside».
Dokumentasjonen er viktig for å kunne bevise status som jeger og retten til å delta i jakten. Selgere av jaktkort, jaktoppsyn og andre relevante parter vil kunne kontrollere jegerdokumentasjon under jakta, ved å lese QR-koden på jegeravgiftskortet.
Med disse digitale løsningene er det enklere enn noensinne å forberede seg til jaktsesongen, opplyser direktoratet.