Naturvernforbundet er en av organiisasjonene som engasjerer seg mot ulvejakt i ulvesonen i 2024.

Organisasjonen sendte i fjor høst en klage på vedtaket om lisensjakt på ulv i ulvesonen i region 4 og 5 for 2024. Forbundet mener det ikke er grunnlag for ulvejakt og ber om at vedtaket endres.

Naturvernforbundet sier nei

– Naturvernforbundet viser til nemnd 4 og 5 sitt vedtak i Fellessak 4/23 «Fastsetting av kvote og område for lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen i 2024», sier forbundet i sin klage.

Ulven er en kritisk truet art i Norge (CR, Rødlista 2021) og freda av Kongen i statsråd, viser forbundet til. Ulvesonen er opprettet for å gi ulven i Norge et areal der ulven skal få leve og forvaltes på en økologisk og bærekraftig måte, slik Stortinget har vedtatt.

– Naturvernforbundet mener det derfor ikke må åpnes for å skyte stabile, forutsigbare ulvefamilier inne i ulvesona i 2024. Disse dyra er særlig viktige for å bevare noen individer av en kritisk truet art i Norge, sier forbundet.

Brudd på naturmangfoldloven

Naturvernforbundet mener det ikke finnes faglig eller juridisk grunnlag for skyting av stabile ulvefamilier innenfor ulvesona.

– Vi mener vedtaket er brudd på naturmangfoldloven, særlig §§ 4-10 og Bernkonvensjonens forpliktelser. Vedtaket er også i direkte konflikt med Stortingsforlikene om rovdyr, blant annet i forhold til det todelte målet siden det kun er argumentene til samfunnsinteresser som er negative til ulv som vektlegges i vedtaket og den vedtatte bestandsmålsettingen, skriver Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet i klagen.

Slik konkluderer de

Dette er konkusjonen i Naturvernforbundets klage, datert 11. oktober i fjor, signert på vegne av Naturvernforbundet sentralt, Naturvernforbundet i Innlandet, Naturvernforbundet i Oslo og Akershus og Naturvernforbundet i Østfold.

«Naturvernforbundet anser på bakgrunn av dette at det ikke finnes faglig eller juridisk grunnlag for skyting av stabile ulvefamilier innenfor ulvesona. Den norske delbestanden går nedover og antall individer er redusert med 31 % siden foregående år.

Vi anser vedtaket som konfliktdrivende og faglig uforsvarlig. Vi mener vedtaket er brudd på naturmangfoldloven og Bernkonvensjonens forpliktelser om bevaring av en kritisk truet art. Vedtaket er også i direkte konflikt med Stortingsforlikene om rovdyr, blant annet i forhold til det todelte målet og at, sitat: «rovdyra skal forvaltes på en økologisk og bærekraftig måte.

Vi finner ingen viltfaglig eller biologisk begrunnelse som tilsier at jaktkvote på ulv innenfor ulvesona er forsvarlig i forhold til bevaringsansvaret vi har for en kritisk truet art (CR). Kvoten er ikke i samsvar med moderne naturforvaltningsprinsipper og møter ikke målet om langsiktig bevaring av ulven i norsk natur. Ulvebestandens genetiske utfordringer med hensyn på innavlsgrad vurderes ikke på en faglig tilfredsstillende måte. 

Vår klage er basert på faktisk kunnskapsstatus, bestandsutvikling, bestandens genetikk, vurderinger av biologiske og økologiske forhold, juridiske forhold etter naturmangfoldloven samt ansvar og forpliktelser knyttet til internasjonale konvensjoner for bevaring av biologisk mangfold og trua arter.

Naturvernforbundet mener at nemndenes behandling og vedtak er en meget god søknad for å avskaffe nemndene. Nemndene forholder seg ikke til Bernkonvensjonen, det foreligger klare brudd på naturmangfoldloven §§ 4-12 og det er brudd på Stortingets rovdyrforlik fra 2004. 

Nemndene forholder seg heller ikke til faktisk levende bestand, men inkluderer skutte familiegrupper og døde ulver i sitt beslutningsgrunnlag. Manglende biologiske og økologiske vurdering av konsekvenser for bestanden og dokumentasjon av eventuell ny kunnskap som skal ligge til grunn for vedtaket er ikke gitt. Dette er et klart brudd med naturmangfoldloven, rovviltforskriften og nemndenes mandat. 

Vi ber med dette om at Naturvernforbundets klage tas til følge og at det ikke åpnes for lisensjakt på ulv inne i ulvesona vinteren 2024.»