For første gang siden 2009 har antallet nye personbiler registrert i mars måned sunket til et rekordlavt nivå.
Med en halvering av nybilsalget sammenlignet med mars 2023, viser samme måned i år en markant nedgang. Årsakene til dette er en kombinasjon av kraftig prisvekst og økte renter, som får mange til å utsette eller nedprioritere kjøpet av ny bil. Det melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I løpet av årets første kvartal ble det registrert 22 prosent færre nye personbiler enn i samme periode året før. Med kun 9750 nye biler som fikk skilter i mars, sammenlignet med over 19.000 i samme måned i fjor, står bransjen overfor en betydelig utfordring. En del av forklaringen på det store fallet i mars kan være færre registreringsdager på grunn av påske.
Ved starten av april var 22.252 nye personbiler registrert, noe som er en nedgang på over 22 prosent fra året før. Av disse var 20.073 elbiler, som utgjør hele 90 prosent. Det tyder på en gradvis utfasing av rene bensin- og dieselbiler.
Endring i bilvalg
I løpet av det siste året har mange nordmenn kjent på effekten av renteøkninger og prisstigninger på nødvendigheter som mat og strøm, noe som har ført til en strammere økonomi for mange. Dette resulterte i et betydelig lavere nybilsalg i 2023 sammenlignet med tidligere år.
– Vi ser tydelig at dette også har fortsatt inn i 2024. Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tidligere år har vært preget av høyt nybilsalg, drevet av lave renter, gunstige priser og en generelt god økonomi blant folk flest, med store og dyre biler som ofte har toppet salgslistene.
– Nå ser vi en helt annen tendens. Nybilsalget har gått kraftig ned, spesielt i mars, men også i første kvartal sett over tid. Og nå velger de fleste mindre og mer prismoderate nye biler enn gjennom de siste fem, seks årene, sier han, og tror dette vil prege nybilsalget framover.
Utfordringer i bruktbilmarkedet
Også bruktbilmarkedet har opplevd en nedgang i første kvartal. Antallet eierskifter endte på 111.205, noe som er en nedgang på nesten ti prosent sammenlignet med 2023.
– Nedgangen i bruktmarkedet er nok et tegn på at mange er mer moderate og forsiktige med pengebruken i en usikker tid. En del avventer nok nybilkjøp, og velger i stedet å beholde den bilen de har en stund til, sier Solberg Thorsen.
– Parallelt med dette ser vi også at vrakingstallene har gått ned. Så langt i år har rundt 18.000 personbiler blitt vraket i Norge. Det er 6,5 prosent færre enn i første kvartal i fjor, noe som understreker at en god del holder igjen litt ekstra og tyner det siste ut av bilen før de velger å vrake den.
Økning i bruktimport
Selv om det har vært en nedgang i både ny- og bruktbilregistreringer i mars og første kvartal, har det vært en økning i bruktimport av personbiler i samme periode. Med totalt 962 personbiler importert så langt i år, representerer dette en økning på nesten 22 prosent fra i fjor. Av disse er 68 prosent elbiler, og av de ti mest bruktimporterte, er det utelukkende merker og modeller som allerede er populære blant norske bilkjøpere.
– Økningen i bruktimporten henger nok sammen med at prisene på elbiler i Europa har flatet ut eller gått ned. Det gjør det mer interessant for enkelte å importere enn å kjøpe en tilsvarende bil her hjemme, sier Øyvind Solberg Thorsen.