Miljødirektoratet har satt en midlertidig stopper for tunnelplanene på riksvei 7 over Hardangervidda på grunn av en alvorlig sykdom i villreinbestanden.

Dette har skapt bekymring blant både lokalbefolkningen og politikere som har lenge etterlyst oppgradering av veien, melder Bergensavisen.

I lang tid har det vært ønsket en oppgradering av riksvei 7 over Hardangervidda, spesielt om vinteren når værforholdene kan være krevende. Mange har argumentert for bygging av tunneler for å gjøre fjellovergangen tryggere. Imidlertid har tunnelplanene nå fått en stor utfordring på grunn av sykdommen som rammer villreinstammen.

Seksjonssjef i Statens vegvesen, Nils Magne Slinde, opplyser til Bergensavisen at det er enighet om at det beste tiltaket for villreinens trekkruter er at det er lite trafikk på dagens vei over Hardangervidda.

– Inntil smitten med skrantesyken er under kontroll, ønsker Miljødirektoratet at riksvei 7 skal fungere som en barriere for å hindre at villreinen krysser veien, skriver seksjonssjef i Statens vegvesen, Nils Magne Slinde, til BA.

Beslutningen møter motstand fra flere hold. Ordfører Anders Vatle i Eidfjord påpeker at det er en avtale mellom Statens vegvesen og Presis veidrift som gir rom for å stenge veien midlertidig dersom villreinen nærmer seg, slik at de kan krysse veien. Vatle argumenterer sterkt for at det er viktig for villreinen å kunne forflytte seg fra sør til nord på Hardangervidda for å få tilgang til nødvendige mineraler.

Petter Rukke, ordfører i Hol kommune, er også bekymret for situasjonen og påpeker at økt trafikk på veien kan føre til flere ulykker, spesielt med den blandingen av tungtrafikk, småbiler og myke trafikanter som eksisterer på strekningen. Han understreker også betydningen av å gi villreinen muligheten til å forflytte seg mellom nord og sør på vidda, noe som kan oppnås gjennom tunneler.

Det er tydelig at det er ulike meninger om veiprosjektet, og konflikten mellom behovet for bedre veiforhold og hensynet til villreinen er langt fra løst. Dette er en sak som vil kreve grundig vurdering og diskusjon i tiden som kommer, og det gjenstår å se hvordan den vil utvikle seg.