Kommunedirektøren i Lørenskog går inn for bygging av en fire kilometer lang skogsbilvei i Østmarka, til tross for sterk motstand fra miljøorganisasjoner.

Lokalavisa Mitt Lørenskog melder at kommunedirektør Ragnar Christoffersen anbefaler bygging av en nesten fire kilometer lang skogsbilvei i Østmarka. Veien, som er foreslått av Losby Bruk, skal brukes til tømmertransport.

Historisk har tømmeret blitt fraktet over islagte vann om vinteren, men dette er ikke lenger mulig på grunn av mildere vintre og bruk av tunge maskiner.

Naturvernforbundet har tidligere uttalt at prosjektet representerer det største inngrepet i Oslomarka i nyere tid, og det har vært bred motstand mot planene. I sitt forslag til vedtak stiller Christoffersen flere betingelser for å minimere veiens påvirkning på lokalmiljøet. Blant annet skal veien ikke hindre friluftsliv, og bruk av anleggsmaskiner langs veien skal være forbudt i hekkesesongen fra 1. mars til 31. mai for å beskytte dyre- og fuglelivet.

Betingelser for bygging

Kommunedirektørens forslag inneholder flere spesifikke krav for å balansere behovet for tømmertransport med miljøhensyn. Disse tiltakene er ment å sikre at veien har minimal innvirkning på natur og dyreliv i området. Christoffersen understreker viktigheten av å opprettholde Østmarka som et attraktivt område for friluftsliv, samtidig som man tillater nødvendig infrastruktur for skogbruk.

Lokalsamfunnets reaksjoner

Reaksjonene på forslaget har vært delte. Mens noen ser nødvendigheten av en vei for effektiv tømmertransport, er det stor bekymring blant naturvernere og friluftsentusiaster som frykter irreversible skader på det verdifulle naturområdet. Det er ventet at saken vil bli behandlet i flere runder i kommunale og kanskje nasjonale forvaltningsorganer før en endelig avgjørelse tas. I mellomtiden fortsetter både støttespillere og motstandere av prosjektet å mobilisere for å påvirke utfallet i tråd med sine synspunkter.