Den svenske kyllingskandalen, som ble avdekket tirsdag, får nå Nortura til å agere.
Nå melder også norske Nortura om en ny gjennomgang av rutinene sine i lys av denne hendelsen, skriver VG.
Kyllingskandalen i Sverige har tatt en uventet vending da det ble rapportert om funn av glassbiter i fersk kylling. Flere leverandører over hele Sverige har rapportert om lignende funn, noe som har ført til økt bekymring blant forbrukerne.
Nortura, en av Norges største leverandører av kylling, har nå varslet en gjennomgang av sine rutiner i kjølvannet av skandalen. Dette kommer som en reaksjon på de alvorlige funnene i Sverige, og selskapet ønsker å sikre at deres produkter opprettholder høyeste kvalitetsstandard.
Svensk politi har også rapportert om funn av glassbiter i andre matvarer, inkludert pølse, frukt og pytt i panne-produkter. Hvordan glassbitene har havnet i disse produktene er fortsatt ukjent, og politiet tar saken med største alvor.
Konsekvenser og videre tiltak
Skandalen har skapt stor uro blant forbrukere og har ført til økt press på matprodusenter for å sikre kvaliteten på deres produkter. Nortura, som en ledende aktør i bransjen, har tatt initiativ til å gjennomgå sine rutiner for å sikre at deres produkter er trygge for forbruk.
Det er ennå uklart hva konsekvensene av denne skandalen vil være for den bredere matindustrien, men det er klart at det vil være behov for økt oppmerksomhet rundt mattrygghet og kvalitetskontroll.