En internasjonal studie med 59.000 deltakere fra 63 land viser at skremselsbudskap om klimaendringer har liten effekt i Norge, i motsetning til i mange andre land.

Forskningen, som er ledet av forskere ved NTNU, viser at mens skremselsbudskap generelt øker viljen til å dele klimainformasjon på sosiale medier globalt, har det motsatt effekt på nordmenn.

Forskning utfordrer klimakommunikasjon

Forskere ved NTNU har deltatt i en stor internasjonal studie som utforsker effekten av ulike klimabudskap. Studien er omtalt av Gemini.no og nylig publisert i Science Advances, og involverte nær 250 forskere og tok sikte på å forstå hvordan ulike budskap påvirker folks vilje til å støtte og engasjere seg i klimatiltak.

– Forskergruppen lagde dette verktøyet som kan hjelpe til med å øke klimabevissthet og klimahandling globalt. Det gjelder å fremheve budskap som forskningen viser er effektive, sier Isabel Richter, førsteamanuensis ved Institutt for psykologi ved NTNU.

Varierte reaksjoner på klimabudskap

Studien testet ulike kommunikasjonsstrategier, fra skremselsbudskap til kunnskapsbaserte meldinger og personlige brev til fremtidige generasjoner. Mens skremselsbudskapet var effektivt globalt, viste det seg å være ineffektivt i Norge.

– Å skrive et brev til fremtidige generasjoner er mest effektivt for å øke den politiske støtten til klimatiltak, og for å øke troen på at klimaendringene er et problem. Nest mest effektivt er å fortelle at nesten alle klimaeksperter er enige, sier Christian Klöckner, professor ved Institutt for psykologi ved NTNU.

Norsk handlingsvilje

Resultatene viser at nordmenn er mindre tilbøyelige til å dele klimabudskap på sosiale medier, men mer villige til å iverksette konkrete tiltak som å plante trær. Dette antyder at nordmenn foretrekker praktisk handling fremfor digital aktivisme.

Betydelig norsk bidrag

NTNU har spilt en viktig rolle i denne internasjonale forskningen, fra utvikling av intervensjoner til innsamling av data. Forskningen har også hatt et betydelig norsk finansielt bidrag, med støtte fra blant annet Norges handelshøyskole.