Fire av ti elbilister er misfornøyde med hvor langt bilen deres kan kjøre på en lading om vinteren.
Dette kommer frem i NAFs elbilmonitor, utført av Norstat i desember 2023. Til tross for at det er allment kjent at elbiler har kortere rekkevidde i kaldere måneder, uttrykker mange bilister skuffelse over de faktiske distansene de kan tilbakelegge. Elbiler er kjent for å skulle være mer miljøvennlig en biler som går på bensin og diesel.
– En offisiell vintertest av elbiler er nå ute av planene i EU. Så offisielle tall for hvor langt bilene kjører om vinteren, kan vi se langt etter, sier Nils Sødal i NAF.
Ingen offisiell vintertest
I 2023 ble det kjent at det var planer om å innføre en offisiell test for vinterrekkevidde for elbiler som en del av den nye Euro7-standarden. Men i de endelige kravene som nå skal vedtas i EU, er ikke denne testen inkludert.
– En offisiell vinter-WLTP ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om bilenes egenskaper. Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, understreker Sødal.
Han påpeker at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes rekkevidde endres vinterstid:
– I de verste kuldeperiodene vi har hatt i vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er forberedt på det, sier Sødal.
Setter søkelys på vinterutfordringer
Selv uten en offisiell vintertest, er det et klart behov for informasjon om elbilenes vinterrekkevidde. NAFs egne tester av vinterrekkevidde blir derfor stadig viktigere for forbrukerne.
– Selv om det ikke kommer en offisiell test av rekkevidde på vinteren nå, trenger forbrukerne denne informasjonen. Derfor er testene NAF gjør av vinterrekkevidde viktige, og vi ser at det er informasjon bilkjøperne etterspør. Både forbruk, lading og rekkevidde endres vinterstid, og det setter vi søkelys på i disse testene, sier Nils Sødal.
Store variasjoner
NAF og Motor har siden 2020 testet de fleste nye elbilmodellene i Norge, både sommer og vinter. Resultatene viser at det er store forskjeller i hvor mye rekkevidden reduseres om vinteren, fra så lite som 4 prosent til hele 36 prosent.
– Dette er viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom null og minus ti grader, sier NAF-rådgiveren.
Den kommende vintertesten finner sted 31. januar og 1. februar, hvor rundt 25 elbiler vil konkurrere i årets vinter-El Prix.