Fremfor å bygge store, nye veiprosjekter, er Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) forsikrig optimist med tanke på mer vedlikehold til allerede eksisterende fylkesveier over hele landet.
Regjeringens nye Nasjonal transportplan (NTP) har blitt møtt med blandede reaksjoner. Selv om noen viktige veiprosjekter får grønt lys, er det andre som legges på is. En positiv utvikling er imidlertid økt satsing på vedlikehold av et allerede nedslitt fylkesveinett, selv om mange mener at det fortsatt ikke er nok. Med en totalramme på 1.308 milliarder kroner, matcher den nye NTP størrelsen på den forrige. Fagsjef Rikard Gaarder Knutsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) uttrykker en forsiktig optimisme, men påpeker at planen fortsatt ikke møter det dokumenterte behovet for vedlikehold.
– Regjeringen har over lang tid dempet forventningene til ny NTP, så alt i alt ser det noe bedre ut enn vi fryktet. Men planen preges fortsatt av stykkevis og delt utbygging av flere store, viktige veiprosjekter. Satsingen det legges opp til for vedlikehold av veinettet er fortsatt ikke i nærheten av å møte det reelle behovet som er godt dokumentert, sier han.
Langt fra nok til fylkesveiene
I den nye NTP økes bevilgningen til vedlikehold av fylkesveiene noe, og regjeringen vil bruke 65 milliarder kroner til utbedring framfor å bygge nye veier.
– Det er en bra, men forsiktig start, og langt fra nok til å dekke det enorme forfallet på veinettet. Vi hadde helst sett en større vekst i NTP, men da må vi forvente at rammen i større grad enn tidligere forplikter kommende statsbudsjetter, sier han. Fylkeskommunene, som har ansvaret for fylkesveiene, får nå et tyngre ansvar for å bidra til en utbedring:
– Nå må fylkeskommunene i enda større grad enn tidligere være seg sitt ansvar bevisst, og vise seg som dyktige veieiere. Det betyr å gi veinettet høy prioritet når penger skal bevilges. OFV mener også at de aller viktigste fylkesveiene, som både har størst trafikkmengde og store vedlikeholdsbehov, skulle ha vært omtalt i NTP.
Skuffende E18-skroting
Av enkeltprosjekter som ikke er tatt inn i NTP, peker OFV blant annet på skrotingen av E18 Vestkorridoren:
– Å stenge døren for dette prosjektet, framstår som både feil og uforståelig. E18-prosjektet er like mye et by-utviklingsprosjekt som et veiprosjekt. Det er trist at vi nok en gang ender opp med et prosjekt som stykkevis og delt, sier Gaarder Knutsen.
– Hvis regjeringen er så opptatt av by- og byutviklingspolitikk som de sier, er det skuffende og vanskelig å forstå at man stanser dette prosjektet, som er svært viktig nettopp for å få biltrafikken ut av sentrum.
Gledelig med E18 Retvet-Vinterbro
På den positive siden er det gledelig at E18 Retvet – Vinterbro skal gjennomføres. Dette, sammen med oppstart av nytt tunnelløp og signal om bygging av E134 i Lier, vil prioritere en viktig flaskehals, mener de. Det betyr sikrere og mer effektiv transport som ikke lenger trenger kjøre om Oslo.
– Det er også godt nytt at E16 helt frem til Hønefoss prioriteres, og at Nye Veier AS fortsatt får utvikle dette prosjektet, sier Rikard Gaarder Knutsen, og oppsummerer den nye NTP slik:
– Vi ser ingen sammenhengende lang rød tråd, men restegarn. Dagens fremlagte NTP bygger videre på en tidligere ekspansiv blå-grønn plan.