Til tross for økonomisk press og høye priser, har salget av norsk lokalmat og drikke skutt i været. På ett år har omsetningen økt med hele 12,2 prosent, og nådd rekordhøye 12,3 milliarder kroner.

Den siste rapporten over lokalmat- og drikkesalget viser en økning som overrasker mange. Tross økonomisk usikkerhet ser det ut til at nordmenn prioriterer lokalproduserte varer som aldri før. Landbruks- og matminister Geir Pollestad mener tallene reflekterer en sterk forbrukerinteresse.

– Dette er virkelig flotte tall. Økt etterspørsel etter lokalmat og drikke, til tross for høye priser og økonomisk press, viser at forbrukerne virkelig ønsker å handle disse produktene, uttalte Pollestad da rapporten ble lagt frem.

Ifølge rapporten har både store og små aktører i matmarkedet opplevd vekst. Fra butikkhyllene til restaurantene og direkte fra gårdene, er lokalmat blitt en stadig viktigere del av nordmenns handlelister.

Skaper ringvirkninger i hele landet

Fra nord til sør har lokalmat blitt en økonomisk motor. Direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat peker på at salget har positive ringvirkninger langt utover økt omsetning.

– Lokalmat har blitt en viktig del av hverdagen for mange, fra butikkhyller til restaurantbord og direkte fra bonden til forbrukeren. Det har ringvirkninger i alle fylker og skaper lokale arbeidsplasser, sier Sundqvist ifølge Landbruks- og matdepartementet.

Blant de største bidragsyterne til veksten er Bondens Marked, gårdsbutikker og Reko-ringer, som alle melder om økende etterspørsel.