Norge og Brasil inngår et banebrytende samarbeid om klimavennlig skipsfart over Atlanterhavet.
Målet er å etablere faste ruter med skip som bruker utslippsfri teknologi. Prosjektet kan gi store muligheter for norsk industri og skape nye arbeidsplasser langs kysten.
Vil vise vei for verden
Samarbeidet mellom Norge og Brasil tar sikte på å etablere en såkalt grønn korridor for skipsfart over Atlanterhavet. Dette innebærer faste ruter mellom havner i de to landene, der skipene skal operere med null eller nær null utslipp av klimagasser.
Statsminister Jonas Gahr Støre understreker betydningen av prosjektet:
– Norge har en stolt og lang skipsfartstradisjon, og vi skal være ledende på grønn skipsfart. Havet er bindeleddet i handelen mellom Brasil og Norge. Sammen har vi kompetanse og teknologi til å gå foran med et prosjekt som kan vise potensialet for grønn skipsfart til hele verden. Dette vil også gi muligheter til norske verft og arbeidsplasser langs hele kysten vår, sier han i en pressemelding.
Kartlegger muligheter
I løpet av det neste året skal konkrete transatlantiske skipsfartsruter for klimavennlig skipsfart kartlegges. Målet er å presentere en eller flere alternativer under FNs klimatoppmøte COP30 i Brasil i 2025.
Klima- og miljøminister Tore Sandvik er optimistisk:
– I fjor fikk vi et viktig gjennomslag da FNs sjøfartsorganisasjon vedtok et mål om netto-nullutslipp fra skipsfarten i 2050. Vi skal vise at dette er mulig også for skip som seiler over lange strekninger. Oppgaven er krevende, men det er svært gledelig å samarbeide med Brasil om dette.
Internasjonalt samarbeid
Initiativet bygger på enigheten fra klimatoppmøtet i Glasgow i 2021, der flere land, inkludert Norge, ble enige om å opprette korridorer for klimavennlig skipsfart. Skipsfarten står for omkring 3 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene globalt.
Norge og Brasil har nå etablert et pilotprosjekt som skal identifisere egnede ruter, havner og drivstoff. Sentrale partnere i skipsfartsindustrien på begge sider av Atlanteren er involvert i arbeidet.