Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er kritisk til Enova og Klima- og miljødepartementet fordi de ikke får nok ut av pengene som skal få landet inn i lavutslippssamfunnet.
Riksrevisjonen retter skarp kritikk mot Klima- og miljødepartementet og Enova for ineffektiv bruk av midler i kampen mot klimaendringer.
Får ikke maksimal utbytte av midlene
Enova, som er et sentralt verktøy for å oppnå Norges klimaforpliktelser og suksess i overgangen til et lavutslippssamfunn, får ikke nok ut av pengene, ifølge en ny undersøkelse fra Riksrevisjonen. Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen uttrykker misnøye med situasjonen.
– Det er ikke tilfredsstillende at Enova ikke får mer ut av pengene, sier han.
Langsom respons
Til tross for at Enova har vært klar over at støtteordningene for elektriske varebiler og lastebiler ikke har fungert som forventet, har det tatt lang tid å justere disse ordningene. Enova identifiserte elektriske varebiler som kjøretøygruppen med størst potensial for markedsendring allerede i 2017. Men det tok nesten tre år fra støtteordningen ble etablert, til vilkårene ble endret.
– Ved å bruke så lang tid på å endre vilkårene, har Enova begrenset sitt bidrag til en effektiv omstilling av veitransportmarkedet. En raskere endring i vilkårene kunne ha framskyndet utviklingen, sier Schjøtt-Pedersen i en uttalelse.
Aktivitetskrav og feilprioriteringer
Klima- og miljødepartementet har stilt flere spesifikke aktivitetskrav til Enova i styringsavtalen, noe som kan føre til feilprioriteringer. Departementets bruk av øremerkede tilskudd og aktivitetskrav gir risiko for at midlene ikke blir brukt der de gir størst effekt.
– Klima- og miljødepartementet har ikke gitt Enova tilstrekkelig frihet til å bruke virkemidlene på en hensiktsmessig måte. Det er ikke tilfredsstillende, uttaler riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.