Klima- og miljødepartementet har informert statsforvalterne om reglene som gjelder for medlemmene i de åtte rovviltnemndene i landet.
Avdelingsdirektør Torbjørn Lange i Klima- og miljødepartementet opplyser i et egen skriv til statsforvalterne at landet ettetfylkestingsvalget i 2023 står overfor en ny konstituering av de regionale rovviltnemndene. Disse har en sentral rolle i forvaltningen av landets rovvilt.
Det er Klima- og miljødepartementet som har ansvaret for å oppnevne medlemmer til disse nemndene, som skal følge Stortingets retningslinjer og sikre en balansert rovviltpolitikk. Medlemmene, som også er fylkespolitikere, må ha en klar forståelse av sin rolle og forvalte rovviltet innenfor de rammene som er satt av norsk lov og politikk.
Opplæring og ansvar
Alle medlemmer av rovviltnemndene vil motta opplæring fra Klima- og miljødepartementet for å sikre at de er godt forberedt på oppgavene som venter. Dette er spesielt viktig ettersom rovviltforvaltning er et komplekst felt som krever inngående kunnskap om både nasjonal politikk og lokale forhold.
Regionale forslag og kjønnsbalanse
Fylkestingene har foreslått kandidater til nemndene, med vekt på geografisk representasjon og kjønnsbalanse i tråd med likestillingsloven. Dette sikrer at både menn og kvinner er representert, og at de ulike regionene i Norge får en stemme i forvaltningen av rovvilt. De nye nemndene trer sammen i disse dager.
Av orienteringen går det fram at rovviltnemnda er et statlig viltorgan som skal forvalte rovvilt i tråd med føringer fra Stortinget og regjeringen, og som er underlagt Klima- og miljødepartementets instruksjons- og organisasjonsmyndighet.
Departementet opplyser at rovviltforvaltning er et krevende felt, og som medlem i en rovviltnemnd der man samtidig er fylkespolitiker er det viktig å ha god rolleforståelse.
– Når man utøver sin rolle som medlem av rovviltnemnda må hvert enkelt medlem forholde seg til og føre en forvaltning i samsvar med gjeldende rammer og myndighet som gjelder for nemndene. Alle nemndsmedlemmer vil få tilbud om opplæring av Klima- og miljødepartementet i det være nemndsmedlem. Rovviltnemndene har hovedansvaret for å iverksette vedtatt nasjonal rovviltpolitikk innenfor sin region. Rovviltnemnda skal arbeide innenfor rammene av Bernkonvensjonen, naturmangfoldloven, rovviltforlikene av 2004 og 2011, flertallsvedtaket om ulv av 2016 og den todelte målsettingen om å sikre både levedyktige bestander av rovvilt og beitenæring i Norge. Den todelte målsettingen innebærer blant annet at man fører en tydelig soneforvaltning som skiller beitedyr og rovvilt i tid og rom.
Oppnevningsperioden for medlemmene følger valgperioden for kommuner og fylkesting. Sametinget oppnevner selv samiske medlemmer til rovviltnemndene. Oppnevningsperioden for samiske medlemmer følger valgperioden for Sametinget, og nyoppnevning av disse vil derfor skje først etter valget i 2025.
Fylkestingene foreslår følgende antall faste medlemmer og varamedlemmer til rovviltnemndene:
Region 1: Vestland fylkesting innstiller tre medlemmer og tre varamedlemmer, hvor ett medlem og ett varamedlem bør representere det tidligere Hordaland fylke og to medlemmer og to varamedlemmer bør representere det tidligere Sogn og Fjordane fylke. Rogaland fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem, Agder fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem, hvor begge bør representere tidligere Vest- Agder-fylke.
Region 2: Telemark fylkesting innstiller to medlemmer og to varamedlemmer. Vestfold fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem. Agder fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem, hvor begge bør representere tidligere Aust-Agder fylke. Buskerud fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem.
Region 3: Innlandet fylkesting innstiller fem medlemmer og fem varamedlemmer, hvor alle representantene bør representere tidligere Oppland fylke.
Region 4: Akershus fylkesting innstiller to medlemmer og to varamedlemmer. Østfold fylkesting innstiller to medlemmer og to varamedlemmer. Oslo bystyre innstiller ett medlem og ett varamedlem.
Region 5: Innlandet fylkesting innstiller fire medlemmer og fire varamedlemmer, hvor alle bør representere tidligere Hedmark fylke. (Ett medlem og ett varamedlem er oppnevnt av Sametinget).
Region 6: Trøndelag fylkesting innstiller tre medlemmer og tre varamedlemmer, hvor to medlemmer og to varamedlemmer bør representere tidligere Nord-Trøndelag fylke og ett medlem og ett varamedlem Sør-Trøndelag fylke. Møre og Romsdal fylkesting innstiller ett medlem og ett varamedlem. (To medlemmer og to varamedlemmer er oppnevnt av Sametinget).
Region 7: Nordland fylkesting innstiller fire medlemmer og fire varamedlemmer. (To medlemmer og to varamedlemmer er oppnevnt av Sametinget).
Region 8: Finnmark fylkesting innstiller to medlemmer og to varamedlemmer. Troms fylkesting innstiller to medlemmer og to varamedlemmer. (To medlemmer og to varamedlemmer er oppnevnt av Sametinget).
Departement viser også til at likestillingsloven krever at begge kjønn være representert når offentlig organ oppnevner eller velger utvalg. Har utvalget fem medlemmer skal hvert kjønn være representert med minst to. Har utvalget seks medlemmer skal hvert kjønn være representert med tre. Sametinget oppnevner også et varamedlem til hvert faste medlem fra Sametinget. Regler om representasjon av begge kjønn i offentlige utvalg gjelder også for varamedlemmer.
– De berørte fylkesting i hver region foreslår en kvinnelig og en mannlig kandidat for hvert medlem i rovviltnemnda. Alle medlemmer og varamedlemmer av rovviltnemnda skal ha fast plass i fylkestinget eller Oslo bystyre. Dersom fylkeskommunen har fylkesutvalg, skal alle medlemmer fra fylkeskommunen også ha fast plass i fylkesutvalget.
Klima- og miljødepartementet vil etter forslag fra fylkestingene oppnevne nye medlemmer og varamedlemmer med sikte på at de nye nemndene trer sammen og konstituerer seg ved årsskiftet 2023/2024.