BirdLife Norge vil lansere omfattende kampanje for å endre gråmåkens rykte.
BirdLife Norge har søkt om midler for å gjennomføre et prosjekt med mål om å øke kunnskapen om gråmåken i det norske samfunnet. Prosjektet, som strekker seg fra januar til november 2024, tar sikte på å redusere konflikten mellom mennesker og gråmåker ved å utfordre usanne myter og fremme forståelse og empati for gråmåken.
Denne fuglearten er til stede i alle norske fylker både som hekkefugl og gjennom resten av året, har lenge vært omgitt av negative holdninger. Mange tror feilaktig at måkene kun lever av søppel, uten å anerkjenne deres rolle som indikatorer på naturtilstanden i økosystemene rundt oss.
Tiltak for å fremme forståelse
BirdLife Norge planlegger en rekke tiltak for å endre holdningene til gråmåken. Disse inkluderer måkesafari, hvor deltakere kan lære om naturen gjennom dyrelivet, og et «Adopter en måke»-program, som lar folk følge med på ringmerkede individer via en nettside.
Kampanjen vil også benytte seg av sosiale medier, med ukentlige oppdateringer om gråmåker, samt undervisning om arten i skoler. I tillegg vil organisasjonen gjennomføre en undersøkelse for å kartlegge offentlighetens holdninger til måker, og undersøke i hvilken grad mediadekningen påvirker disse holdningene. Samarbeid med Norsk institutt for naturforskning (NINA) vil resultere i en veileder for konflikthåndtering angående måker i urbane miljøer, som vil bli distribuert til publikum.
Lokale kartlegginger og ringmerking
Som en del av prosjektet vil BirdLife Norge også gjennomføre lokale kartlegginger av gråmåkebestandene, samle inn data om hekketidspunkt og antall unger, og ringmerke nye gråmåker. Dette vil bidra til en bedre forståelse av gråmåkens status og behov, og styrke båndet mellom mennesker og måker.
En søknad til Miljødirektoratet viser at budsjettet er på 110.000 kroner, hvorav 60.000 kroner er søkt som tilskudd. Gråmåken er for øvrig valgt som «Årets fugl 2024» av BirdLife Norge.