Oslo står i et transportmessig veiskille. Byen har brukt milliarder på å fjerne biltrafikken fra sentrum og bygge ut et tett nett av sykkelveier og gatestrekk der myke trafikanter skal kunne ferdes trygt.

LEDER

Likevel er sentrum i dag oversvømt av elsparkesykler – en transportform som verken passer inn i den opprinnelige visjonen eller samsvarer med hensynet til trygg ferdsel.

Antallet ulykker og skader knyttet til elsparkesyklene er høyt. Akuttmottakene rapporterer årlig om hundrevis av alvorlige skader, mange av dem nattestid, og folk med nedsatt syn og bevegelse opplever fortauene som rene hinderløyper. Oslo kommune har forsøkt med parkeringssoner og leverandørbegrensninger, men resultatet er fortsatt kaotisk.

Derfor må det trekkes en klar linje: Skal Oslo faktisk være en bilfri og trygg by, må kommunen velge mellom to tydelige alternativer. Enten forby elsparkesyklene helt innenfor Ring 2, eller redefinere dem som motoriserte kjøretøy – med krav om kjøring kun i veibanen og full underleggelse av veitrafikkloven. Bare da vil de bli en del av trafikkbildet på ordentlige vilkår, der brukerne tar ansvar som alle andre trafikanter.

Sykkelveiene Oslo har bygget, var ment for sykler – ikke for tilfeldige motoriserte farkoster som suser forbi i 25 km/t uten lys og med dårlige bremser. Hvis byens transportpolitikk skal gi mening, må den også bygge på konsekvens. Å late som elsparkesykkelen er et miljøvennlig fristed i gråsonen mellom lek og transport, er ikke bærekraftig.

Ellers konstaterer vi at elsparkesykler også er en miljøproblem, der batteriene ligger og skiller ut gift, blant annet i vannet til Gamlebyen kulturpark (bildet).

Elsparkesykler har også en tyngde, kraftig aks og hastigheter som gjør at de ofte ender i skadeproblemer. Derfor bør det også vurderes høyere aldersgrense og førerkort klasse B. Skadeomfanget på uskyldige personer kan ikke fortsette som nå.

Norske myndigheter har et nullvisjon i trafikken, og da er det dessuten lett å velge bort elsparkesyklene helt.

Oslo må velge – og denne gangen må den stå for valget. Det kan være tøft, men nå vil vi ha det trygt igjen.