Et landsomfattende tilsyn som Miljødirektoratet har gjennomført ved anlegg for biloppsamling, avslører at det er manglende miljøtiltak på anleggene.
Statsforvalteren har gjennomført et omfattende tilsyn med 63 norske behandlingsanlegg for kasserte kjøretøy i 2023. Resultatene viser at en betydelig andel av anleggene ikke oppfyller gjeldende miljøkrav, med alvorlige mangler i håndteringen av kjølegasser og manglende miljørisikovurderinger.
I Norge finnes det rundt 2,9 millioner biler, hvorav omtrent 130.000 som årlig blir sendt til sanering ved landets cirka 140 behandlingsanlegg. Anleggenes oppgave er å forberede kjøretøyene for ombruk og materialgjenvinning, samt å sanere bilvrak for farlige stoffer for å beskytte helse og miljø.
Mangler kompetanse om kjølegasser
Under tilsynet ble det avdekket at mange anlegg ikke oppfyller kravene til opplæringsbevis for håndtering av fluorholdige kjølegasser i klimaanlegg. Disse gassene er potente klimagasser som bidrar til global oppvarming.
Mangler skriftlige rutiner
Det ble også funnet mangler ved anleggenes skriftlige rutiner og deres vurderinger av miljørisiko. Slike prosedyrer er essensielle for å overvåke og minimere anleggenes miljøpåvirkning, samt for å forebygge forurensning.Videre ble det rapportert om brudd på kravene til fast bunndekke og drift av oljeutskillere, samt mangelfulle målinger av forurensning i avløpsvann. Disse tiltakene er kritiske for å forhindre at forurensende stoffer fra bilvrak slippes ut i naturen. Det opplyser sjefingeniør Rune Aasheim i Miljødirektoratet.
Må rette opp brudd
Anleggene som driver i strid med miljøregelverket, er pålagt å gjennomføre nødvendige tiltak for å rette opp i manglene. Statsforvalteren vil følge opp saken og tilby veiledning, samt gjennomføre nye tilsyn ved behov. Miljødirektoratet uttrykker håp om at tilsynet vil føre til bedre etterlevelse av miljøkravene fremover.
Kommer strengere krav
Med en økende andel el-biler i Norge, og med innføringen av nye EU-krav, står behandlingsanleggene overfor nye utfordringer. EUs batteriforordning vil innføres i Norge gjennom en ny batteriforskrift, som stiller strengere krav til håndtering av batterier fra el-biler. Det er viktig at bransjen forbereder seg på disse endringene for å sikre en bærekraftig behandling av kasserte kjøretøy, opplyser sjefingeniøren.