Et svakt lovforslag fra regjeringen kan føre til mer usikkerhet og like mye nedbygging av myr i fremtidens Norge. Fire store miljøorganisasjoner advarer nå kraftig mot regjeringens forslag til byggeforbud på myr.
Fire store miljøorganisasjoner tar nå til motmæle mot regjeringens høringsforslag om byggeforbud på myr. Naturvernforbundet, Sabima, WWF og BirdLife Norge mener forslaget er for dårlig og kan føre til minst like mye nedbygging som i dag.
Ni prosent av Norges landareal består av myr. Disse områdene lagrer karbon, demper flom, gir levested for mange arter og har stor verdi for friluftsliv. Likevel er rundt en tredjedel av myrene allerede nedbygd.

– Forslaget regjeringen har sendt på høring er svakt og fullt av hull. Heldigvis er det bare et høringsforslag, og vi forventer at svakhetene blir rettet opp. Blir det endelige byggeforbudet like mangelfullt som dette, er det skadelig for myra og for norsk naturforvaltning, sier Einar Wilhelmsen, generalsekretær i Sabima.
Frykter samme utvikling som i strandsonen
Miljøorganisasjonene er særlig bekymret for at det nye byggeforbudet følger samme modell som forbudet i strandsonen. Der har kommunene gitt dispensasjon til nesten 60 prosent av søknadene, mens bare tolv prosent ble avslått i 2023.

– Naturvernforbundet er bekymret for at dette byggeforbudet ligner for mye på strandsonereglene, der kommunene gir alt for mange unntak. Derfor bør det kun være Statsforvalter som kan tillate nedbygging av myr, og kun på et godt faglig grunnlag, ikke kommunene, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Organisasjonene mener forslaget fra Miljødirektoratet i 2023 var bedre. De advarer om at det nåværende forslaget kan skape et skinnforbud som gjør lite for å beskytte myrene i praksis.
Mange unntak svekker forbudet
Regjeringen foreslår at byggeforbudet skal inn i plan- og bygningsloven. Det betyr at kommunene får dispensasjonsmyndighet og ansvaret for å veie ulike interesser opp mot hverandre. Samtidig skal statsforvalternes rolle svekkes , mener organisasjonene.
I tillegg vil forbudet ikke gjelde for store kraftutbyggingssaker, som vindkraftanlegg. Dette bekymrer miljøorganisasjonene.
– Her gjør regjeringen et skikkelig mageplask i myra. Dette forslaget kan føre til mer usikkerhet og minst like mye nedbygging av myr, sier Truls Gulowsen.
Dette må på plass
Miljøorganisasjonene kommer med en klar liste over hva som må til for at byggeforbudet skal fungere i praksis. All myr må inkluderes, uavhengig av dybde. Forslaget bør inn i naturmangfoldloven, ikke plan- og bygningsloven.
Statsforvalteren må få dispensasjonsmyndighet for å sikre helhetlig forvaltning. Dispensasjon bør kun være mulig når tiltaket er helt nødvendig av hensyn til vesentlige samfunnsinteresser.
Det må også gjennomføres planvask for å ta ut myrområder fra eldre planer. Ved eventuell ødeleggelse av myr må det stilles krav om restaurering av tilsvarende arealer. Dette må også gjelde nedbygging knyttet til energiproduksjon.
Alle dispensasjoner må legges i den offentlige databasen Miljøvedtaksregisteret for å sikre åpenhet og etterprøvbarhet.

Redde både natur og klima
Generalsekretær i BirdLife Norge, Kjetil Solbakken, understreker at naturvern ikke først og fremst handler om penger.
– Det koster ikke først og fremst penger. Det handler bare om å komme på det, lovfeste at den viktigste naturen skal beskyttes og deretter stå for det. Nå har vi muligheten til dette med myr. Da redder vi både naturen og klimaet samtidig. Dessverre er forslaget som ligger på bordet svakt. Myrvernet må være absolutt, sier han.

WWF Verdens naturfond stemmer i.
– Det er på høy tid med et forbud mot nedbygging av myr. Men for at dette skal kunne føre til reelle endringer, må regjeringens forslag innskjerpes i tråd med det opprinnelige forslaget fra Miljødirektoratet. Den dårligste løsningen er et skinnforbud som i praksis gjør at dagens situasjon forblir uendret, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.
Høringsfristen for lovforslaget er første november.







