Statens vegvesen har innledet en ny æra for vinterdrift ved å teste ut elektrisk brøyting på E6 over Dovrefjell.
Dette er første gang en el-lastebil tar på seg oppgaven med å rydde en fjellovergang for snø.
Elektrisk brøyting er fullt mulig – også på tøffe fjelloverganger. Det viser erfaringen fra de første testene av elektrisk brøyting. Statens vegvesen har tatt et stort skritt mot grønnere vinterdrift ved å sette i gang testing av elektriske brøytebiler på E6 over Dovrefjell, melder Statens vegvesen.
Etter en uke med varierte værforhold, inkludert kraftige snøfall, er konklusjonen at teknologiske løsninger for grønn drift av vintervegene er innen rekkevidde.
– Hvis vi skal nå klimamålene, må vi ha kraftige utslippskutt også på de tyngste oppgavene vi gjør på veiene i dag. Derfor ønsket vi å teste brøyting med elektrisk lastebil på E6 over Dovrefjell, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen i en pressemelding.
Tunge oppgaver
Entreprenøren Stian Brenden Maskinservice AS står for brøytingen som en del av de ordinære driftsoppgavene på riksvegene i Gudbrandsdalen og fjellområdene.
Erfaringene så langt er positive, og energiforbruket har vist seg å være lavere enn forventet. Etter en full driftsdag med varierte snøforhold og temperaturer, har batterikapasiteten holdt seg godt innenfor de nødvendige grensene for effektiv drift.
– Erfaringene fra disse første dagene gir grunn til optimisme, og at 10 timers sammenhengende brøyting kan være mulig. Men både hensynet til utvikling av ny teknologi og samfunnssikkerhet tilsier at vi en god stund framover vil kombinere nullutslipp med kjent teknologi, sier Bjørn Laksforsmo.
Testprosjekter
Testene vil også inkludere vurderinger av ladetid, energi og rekkevidde under krevende forhold, samt driftsopplegg og beredskap. Lastebilen som brukes i forsøket er verdens første elektriske lastebil med 1000 kWh batteri, og den skal primært brukes til brøyting av E6 Dovrefjell.
Bilen er bygd på Volvo FH hos Sveitsiske Designwerk Technologies AG, og har norske spesifikasjoner tilpasset de utfordrende forholdene på norske vinterveier. CHS Nor er importør av lastebilen, mens Litra AS eier bilen. Statens vegvesen leier bilen og får ekspertise fra CHS Nor i prosjektet.
Skjerpede klimakrav
Statens vegvesen har tidligere gjennomført pilotprosjekter med elektrisk brøyting, inkludert testing av en elektrisk hjullaster i Trondheim og nullutslipps brøyting av gang- og sykkelveger i Møre og Romsdal.
Statens vegvesen tar i bruk CO2-utslipp som tildelingskriterium i nye kontrakter og stiller krav om nullutslipps maskiner og kjøretøy der det er mulig og ønskelig, noe som viser en klar retning mot en mer bærekraftig drift av infrastrukturen.