NOAH hiver seg på en global protest mot pelsbruk i moteindustrien ved å lansere en kampanje rettet mot Max Mara.
Fur Free Alliance, med NOAH som norsk medlem, har fredag satt i gang en omfattende kampanje for å oppfordre det italienske motehuset Max Mara til å slutte med pels. Initiativet sammenfaller med moteukene i verdens fremste motebyer og søker å legge press på Max Mara for å følge trenden som allerede er satt av konkurrenter som Gucci, Versace og Armani. Over 1500 designere og merker har allerede forpliktet seg til en pelsfri politikk.
En samlet front mot pels
Fur Free Alliance, som representerer 50 dyrevernorganisasjoner fra 35 land, har potensial til å gjøre denne kampanjen til den mest omfattende bedriftsrettede anti-pels aksjonen til nå. Med en bred internasjonal støtte, er det en økende forventning om at motehus som Max Mara vil måtte vurdere sin bruk av pels.
– Stadig flere motehus dropper pelsbruk og vil ikke assosieres med dyrs lidelse. De som trekker beina etter seg, vil føle et langt sterkere press fremover fra den internasjonale kampanjen mot pels. Det er ikke lenger akseptabelt å lage moteplagg basert på at dyr sperres inn i trange bur og drepes med smertefulle metoder, sier leder i NOAH, Siri Martinsen.
Norsk åpning med globalt bakteppe
Samtidig som kampanjen rulles ut internasjonalt, åpner den første Max Mara butikken i Norge, noe som gir kampanjen lokal relevans. Max Mara Fashion Group, som også inkluderer merker som Marina Rinaldi og SportMax, har produkter som minkhansker og jakker med revepels i sitt sortiment.
– Når den første Max Mara butikken åpner i Norge, bør det være som en del av den pelsfrie motebransjen. Over 20 land i Europa har forbudt pelsproduksjon, inkludert Norge. Nå jobber NOAH for et importforbud. Inntil vi har dette, må motebransjen selv ta ansvar. Motehus med respekt for seg selv kan ikke ha noe med pelsbransjen å gjøre, sier Martinsen.