Rødt lys i oppdrettsnæringen betyr at produksjonsområder må redusere sin produksjonskapasitet med seks prosent på grunn av uakseptabel påvirkning fra lakselus på villaks.
Dette er en del av trafikklyssystemet som regjeringen bruker for å regulere oppdrett av laks, ørret og regnbueørret langs norskekysten.
Trafikklyssystemet
Trafikklyssystemet deler norskekysten inn i 13 produksjonsområder (PO) som klassifiseres med grønt, gult eller rødt lys basert på naturfaglige vurderinger av lakselusens påvirkning på villaks. Systemet skal sørge for forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen.
Grønt lys gir mulighet til å øke produksjonen med opptil seks prosent, gult lys innebærer ingen endringer, mens rødt lys krever seks prosent reduksjon i produksjonskapasiteten. Dette er første gang myndighetene kan gjøre inngrep i oppdretternes selskapstillatelser, ikke bare lokalitetstillatelser.
Aktuelle områder med rødt lys
I mars 2024 fikk to produksjonsområder rødt lys: Karmøy til Sotra (PO3) og Nordhordland til Stadt (PO4). For PO4 var dette tredje gang produksjonskapasiteten måtte reduseres, mens PO3 fikk sitt andre nedtrekk. Nedtrekkene skaper betydelige konsekvenser for oppdretterne, med tap av arbeidsplasser og investeringer.
Muligheter ved lukkede anlegg
Regjeringen har lansert en insentivordning der selskaper som har fått redusert produksjonskapasitet på grunn av rødt lys kan bruke denne kapasiteten igjen dersom de flytter produksjonen til lukkede anlegg. Dette kan bidra til å redusere lakseluspresset på vill laksefisk, men krever strenge krav til miljø og dokumentasjon.