I første kvartal 2024 opplevde det norske nybilmarkedet en markant nedgang i omsetningsverdien av nye personbiler.
Sammenlignet med samme periode i fjor falt totalverdien med 20 prosent, fra 15,6 milliarder kroner i 2023 til 12,4 milliarder kroner i år. Dette kommer frem i den nyeste Verdirapporten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nedgangen i omsetningsverdien skyldes primært en reduksjon i antall registrerte nye personbiler, som sank med 22 prosent til 22.252 biler i første kvartal. Samtidig har gjennomsnittsprisen på nye biler økt med 2,21 prosent til 556.761 kroner.
Næringslivet øker andelen
Til tross for nedgangen i privatmarkedet, viser rapporten en økning i næringsandelen av nybilkjøp. Næringslivet stod for 45,4 prosent av alle førstegangsregistrerte nye personbiler, en økning på 8,1 prosent fra året før. Dette indikerer at flere bedrifter nå prioriterer å fornye.
Verdirapporten peker også på en langsiktig trend der nybilsalget har fungert som en økonomisk temperaturmåler. Perioden fra 2014 til 2022 var preget av lave renter og gunstige låneforhold, men de siste årene har markedet vært preget av økonomisk usikkerhet og nøkternhet i kjøpsadferden.